Nieuws gefilterd op Fractie

Burgerinformatieavond over kerncentrales Tihange & Doel

Op 11 mei 2016 organiseren GroenLinks Maastricht, het Milieu front Eijsden, de Natuur en Milieufederatie Limburg en WISE Nederland, ondersteund door alle politieke partijen in de Maastrichtse gemeenteraad, een burgerinformatieavond over de Belgische kerncentrales in Tihange en Doel. De bijeenkomst vindt plaats in de Muziekgieterij (Boschstraat 7 in Maastricht) en begint om 19:00 uur (deuren open om 18:30 uur). Er is een breed programma, met verschillende sprekers, een informatiemarkt en mogelijkheid tot het stellen van vragen. Kom ook, zodat u goed geïnformeerd en op de hoogte raakt van de situatie rondom Tihange (en Doel).

“Stop Tihange”: Maastricht informeert en demonstreert

Mei staat voor Maastricht in het teken van het protest tegen de Belgische kerncentrales in Tihange en Doel. Op woensdagavond 11 mei 2016 vindt in De Muziekgieterij een burgerinformatieavond plaats. Op zondagmiddag 22 mei 2016 is er een demonstratie van Plein 1992 naar de Markt. GroenLinks Maastricht en het Milieu front Eijsden zijn initiatiefnemer van beide evenementen, vergezeld door de Natuur en Milieufederatie Limburg en WISE Nederland als mede-initiatiefnemers van de burgerinformatieavond. De burgerinformatieavond en de demonstratie worden van harte ondersteund door alle Maastrichtse politieke partijen.

GroenLinks maakt zich sterk voor behoud VMBO onderwijs Sophianum

GroenLinks Gulpen-Wittem maakt zich ernstig zorgen over de toekomst van het VMBO onderwijs van scholengemeenschap Sophianum. Uit de gemeentelijke kadernota 2016 blijkt dat het college voorstelt om 1 miljoen euro beschikbaar te stellen voor het realiseren van de uni-locatie in Gulpen. Dit bedrag komt bovenop de 2,5 miljoen die de raad vorig jaar voor dit doel heeft gereserveerd. Uit onderzoek blijkt echter dat minimaal een bedrag van 5,5 miljoen euro nodig is om op een basisniveau de school te renoveren en verbouwen tot een school voor alle afdelingen van VMBO tot VWO.

Wethouder onwaardige uitlatingen Piet Fransen over Fietspad.

Zoals bekend is GroenLinks al jaren groot voorstander van gescheiden fietspaden tussen Mechelen en Epen. Zelfs in de tijd dat CDA en Fractie Franssen nog tegen deze voorstellen stemden. Zo herinneren wij ons nog goed de uitspraak van raadslid Jo Nix van de Fractie Franssen tijdens een raadsvergadering “houd toch eens op met dat gezeur over die fietspaden, die komen er toch niet”. Ze komen er dus wel, en nu roepen alle partijen om het hardst dat ze het een fantastisch plan vinden. Gelukkig, vindt GroenLinks, want de veiligheid van scholieren en toeristen is op deze weg in het geding.

GroenLinks wil stopzetting inning eigen bijdrages in de jeugdzorg

Sinds begin 2015 moeten ouders van kinderen die gebruik maken van jeugd-ggz daarvoor een maandelijkse eigen bijdrage betalen, die kan oplopen tot wel € 1.500 per jaar. De gemeente Den Haag noemde de regeling eerder deze week een “administratieve nachtmerrie”. In de zorgsector leeft de vrees dat dit drempelverhogend werkt, waardoor kinderen met psychische problemen zich minder snel kunnen laten behandelen. De GroenLinks-fracties in Gulpen-Wittem, Maastricht en Eijsden-Margraten willen weten om hoeveel kinderen en ouders het in die gemeenten gaat en of de gemeenten bereid zijn de inning van de eigen bijdrage stop te zetten.

Gemeente blijft strijden met burgers

Laten we het eens over mensen hebben in plaats van juridische regels, vroeg ik het college gisteravond tijdens de raadsvergadering. Staat het college wel voor het belang van alle inwoners? Waarom gaat er zo veel mis op het gebied van handhaving, vergunningen en bestemmingsplannen? Voor een kleine gemeente is Gulpen-Wittem op heel veel dossiers in gevecht met eigen inwoners. Denk aan Kippenfarm Reijmerstok, Emmaus op Bommerig, transportbedrijf Van der Heijden in Wahlwiller, IJsboerderij in Wijlre, golfbaan Schweibergerbos en over de spuitcirkel bij een fruitteler in Wijlre.